Er du bare sliten, eller er du utbrent?

Jeg har begynt å legge merke til at folk stadig oftere melder avbud på aktiviteter fordi de er slitne. Jeg har gjort det, jeg også. Og klappet meg selv på skulderen for at jeg endelig klarer å sette grenser. Men hva er egentlig greia med at vi er så slitne?

For handler det virkelig om at vi er blitt så mye bedre til å sette grenser? Eller handler det om at livene våre nå er mer krevende enn folks liv var før? Er livsstilen vår på vidvanke? Er det teknologien? Eller er det bakrusen fra likestillingsfesten, hvor både mor og far omsider kom seg ut i full jobb? Har det blitt så legitimt å si at man er sliten, at det brukes som et frikort fra alt vi ikke har lyst til?

Hva betyr egentlig sliten?

Den alltid så kloke Finn Skårderud snakker om ordet sliten i NRKS Ekko, med episodetittel «Sliten» bør settes i karantene.  Skårderud mener vi burde sette sliten i karantene i 40 dager, så vi får trent oss på å bruke andre, mer presise ord for det vi i dag bruker sliten til. Han kaller sliten en språklig unnamanøver. Det sier noe om en følelse, men det sier ikke noe om hva det dekker over.

Stadig mer sliten

Språk skaper virkeligheter, sier Skårderud. Jeg tenker på Google da. Google sier noe om hva folk tenker på, hva som kanskje er deres virkelighet. Jeg gjør et søk på sliten i Google Trends – verktøyet som forteller deg hvordan søkehistorikken til et gitt ord eller formulering har utviklet seg over tid. Her ser du utviklingen av søk på sliten de siste 15 årene.

Hva tenker du om det? Jeg tenker - som Finn Skårderud - at det er på tide med en språklig opprydning. For én ting er sikkert: Sliten står ikke lenger bare for den følelsen du har etter å ha måket hyttetaket for dyp snø, eller gjort en annen krevende, men tidsavgrenset innsats. 

Sliten på grunn av jobb?

Mitt hjerte banker jo for stressmestring. Langvarig stress kan føre til utbrenthet. Og utbrent forveksles ofte med sliten. I motsetning til for eksempel ME, også en lidelse beskrevet med sliten, er ikke utbrenthet en medisinsk tilstand. Det er en arbeidsrelatert lidelse. Verdens Helsesorganisasjon har i løpet av de siste årene gitt utbrenthet (burn-out) status som en gyldig diagnose. Dette er ennå ikke tatt inn i den norske versjonen av klassifikasjonssystemet for diagnoser. Verdens Helsesorganisasjon skriver:

Burn-out is a syndrome conceptualized as resulting from chronic workplace stress that has not been successfully managed. It is characterized by three dimensions:

  • feelings of energy depletion or exhaustion;
  • increased mental distance from one’s job, or feelings of negativism or cynicism related to one's job; and
  • reduced professional efficacy.

Verdens Helseorganisasjon presiserer at diagnosen utbrenthet er strengt definert som en tilstand forbundet med arbeidssituasjonen vår. Den skal ikke brukes om andre erfaringer som ikke har med arbeid å gjøre. 

Har ikke tid og energi til stressmestring

I en markedsundersøkelse jeg nylig gjennomførte, svarte over 27 % av respondentene at årsaken til at de ikke løste stressproblemene sine, var at de «har ikke tid eller energi» til å lære stressmestring. Dette kom ikke som noen bombe på meg. Likevel kjenner jeg det røske. Jeg får lyst til å rope:

«Men jo! Dette må du prioritere!»

Dersom du stadig tar deg selv i å kjenne at du er sliten, og du samtidig har noen vedvarende vanskeligheter på jobb, er det på tide å stoppe opp. Da kan sliten være et av flere symptomer på stress du bør ta på største alvor.

De som brenner kan brenne ut

Jeg møter ofte mennesker i coaching som hadde trodd de var immune mot stress og utbrenthet. For de elsker jobben sin! «Egentlig har jeg drømmejobben. Hadde det ikke vært for…» sier de til meg. Noen av dem har ikke helt tatt eierskap til at de må endre på noe. Hvis jeg utfordrer dem på at de jo sier de er slitne, svarer de gjerne: «Jeg elsker jobben min. Jeg trenger bare en ferie.» Men de har jo kommet frivillig til meg, en coach i stressmestring. De vet at en ferie ikke holder. Den holdt ikke i fjor sommer. Den holdt ikke til jul, ikke til påske heller. De kom tilbake fra ferie, og var fortsatt slitne…

Finn energilekkasjene dine

Arbeidsrelatert stress kan komme i mange former, og det kan komme snikende som slitasje over tid. Dette gjør det vanskeligere å forstå hvorfor man er sliten. Eller sagt litt tydeligere: identifisere hvor energilekkasjene befinner seg. Det eneste som hjelper mot denne formen for sliten, som snart heter utbrent, er at du klarer å stoppe opp. At du er ærlig med deg selv og finner de virkelige energilekkasjene dine. Og at du gjør det som er nødvendig for å tette dem. Det er slik du unngår å bli utbrent.

Photo by Kinga Cichewicz on Unsplash

Close

Vil du ha en uforpliktende samtale?

Dette er ikke en coaching, men en uforpliktende samtale hvor målet er å finne ut om mine tjenester matcher dine behov. Fyll ut skjemaet nedenfor, og jeg vil kontakte deg innen 48 timer.