Bare det blir ferie nå, så… blir alt så mye bedre?

Blikket hans flakker idet han lar ordene falle. «Jeg trenger bare ferie.» Han er en av dem jeg møter i coaching som ikke er klare til å ta innover seg alvoret i stresset de kjenner. En av dem som ikke er klare til å korrigere den skumle kursen de er på.

Jeg tenker på ham som en mann i havsnød. Det har han vært i flere år. Så lenge at det har blitt en bevisst strategi for ham å booke fire faste ferier i året, én ferie rett etter hver høysesong i jobben han har. Det er ikke feriene i seg selv jeg stusser ved. Det er måten han ser på feriene sine.

– Jeg lever for feriene, sier han. – Bare det blir ferie nå, så...

Ferie som hvileskjær

Fire ganger i året finner han et lite, blankskurt hvileskjær. Ferien som skal løse alle problemer. Så er det ut i det viltre havet igjen, kave videre, uten noe større, fruktbart land i sikte. Hvert år, år etter år. Jeg mistenker at blikket mitt sier mer enn tusen ord akkurat nå, for han vrir seg på stolen. Krysser det ene benet over det andre, vender hele kroppen sin bort fra meg. Solar plexus godt gjemt bak de korslagte armene. Han er en knute.

Flinke piker og gutter

Hvorfor forsøker de jeg coacher å overbevise meg om noe de ikke engang tror på selv? Jo, fordi det å skulle endre på noe er skummelt. Mange vet ikke engang hva slags endring det er snakk om. Endre til hva? Holder det å endre på noen vaner? Hjelper det å begynne å trene mer? Prioritere bedre? Eller må de endre den de er? Tror de på at de kan endre seg? Vil de egentlig endre seg? Alle de flinke pikene og flinke guttene – om ikke de kan være flinke, hvem skal de være da?

Mer enn bare flink

Mitt hjerte banker ekstra hardt for de flinke barna. Antakelig fordi jeg er en flink pike selv. Fordi jeg vet hvor fordømt vanskelig det er å skulle være noe mer, noe annet enn flink. Hvor vanskelig det er å skulle si nei, ikke stille opp, velge bort, ikke prestere. For de flinke barna er dette det samme som å være egoistisk, utakknemlig, udugelig, usynlig, til og med verdiløs. Det vil vi jo ikke være! Men er du flink pike eller gutt, handler det ikke om å endre på deg som om du var en feil. Du er akkurat som du skal være. Endringen består i å finne fram mer av deg. Komme nærmere deg selv ved å våge å være mer enn bare flink. Det er ikke lett, men det er mulig.

Coaching som speil

Så hva gjør jeg som coach når jeg møter en mann i havsnød, og han forsøker å overbevise seg selv og meg om at et lite hvileskjær i form av en ferie er alt han trenger? Jo, jeg kan speile tilbake til ham det jeg ser – en lite overbevist mann, en lite overbevisende mann. Det flakkende blikket hans. Knuten han har slått på kroppen sin. Det faktum at han sa det samme før påskeferien. At han har brukt feriene sine slik i flere år, uten at det har fått ham ut av havsnøden. Ofte er det å holde opp et speil for den jeg coacher alt jeg kan gjøre.

Når stressrådgivning må til

Det krever et mentalt overskudd å skulle la seg coache. Å skulle begi seg ut i en større refleksjon og endring hos seg selv. Mentalt underskudd er heller det som preger dem som er hardt rammet av stress. I coaching hvor stressmestring er målet, hender det at jeg tar av meg coach-hatten, og tar på meg rådgiver-hatten med tillatelse fra den jeg coacher. Dette er de tre rådene jeg ville gitt mannen i havsnød:

3 råd for en mer avstressende ferie

1. Ligg unna telefonen!

Jeg vet – har jeg ikke noe mer originalt å komme med? Men dette er virkelig vanskelig for dem jeg møter i coaching for stress. Bli enig med kollegaene dine om hvem som svarer på e-post når du er borte. Legg inn autosvar på innboksen din med kontaktinfo til denne kollegaen. Ikke skjem bort kunder/brukere/andre ved alltid å være tilgjengelig. Da opprettholder du en situasjon som er skadelig for deg selv. Blås i om folk blir sure. Deres e-post er deres agenda. Du er på ferie, det er din agenda, og din agenda kommer først.

2. Ikke kast alle gode vaner over bord

For mange er ferie synonymt med utskeielser. Noen av disse utskeielsene kan man sikkert tillate seg. Men ikke kast over bord gode vaner som gir deg energi – for eksempel et sunt kosthold, trening og gode søvnvaner. I ferien vil disse gode vanene få desto sterkere positiv effekt fordi energien du får av dem ikke brukes opp umiddelbart. Det er slik du bygger et overskudd.    

3. Test ut meditasjon

Ferien er perfekt for å begynne med meditasjon, for meditasjon er lettest å komme godt inn i når dagene er roligere… Ha ha, jeg kan levende se for meg en del lesere akkurat nå. Skal man plutselig bare huke seg ned i full lotus på hytteplattingen, med unger og partner omkring som peker og ler, og bli helt zen? Ja, hvorfor ikke? Inviter dem med! Eller du kan gjøre det om morgenen, før alle er oppe, i ro og mak, sittende helt normalt på en stol. Dine 10 private minutter med deg selv. Mer trengs ikke. Jeg anbefaler meditasjonsappene Calm og Headspace (ikke sponset). Bare press deg gjennom en uke eller to med 10 minutters meditasjon hver dag, for øvelsens egen skyld. Deretter kan du vurdere om dette er noe du skal fortsette med i hverdagen.

Stressmestring etter ferien

Og så, etter en ferie hvor han forhåpentligvis har klart å opparbeide seg et visst mentalt overskudd, kan mannen i havsnød kanskje være klar til å gå dypere inn i en refleksjon. Til å endre seg ved å bli mer av seg selv. 

***

Photo by Mubariz Mehdizadeh on Unsplash

Close

Vil du ha en uforpliktende samtale?

Dette er ikke en coaching, men en uforpliktende samtale hvor målet er å finne ut om mine tjenester matcher dine behov. Fyll ut skjemaet nedenfor, og jeg vil kontakte deg innen 48 timer.